Sanataidetta yläkouluun
Sisällys
Sanataideharjoituksia pelisuunnittelusta
Kirja: Nyt pelittää! : miten pelejä tehdään? / Elina Lappalainen ja Jussi Kaakinen
Nyt pelittää! -kirjassa tutustutaan pelin tekemiseen ja erilaisiin virtuaalisiin peleihin. Kirjassa on myös tehtäviä oman pelin suunnitteluun.
1. oppitunti: Tutustukaa kirjaan ja miettikää, mikä tekee pelistä hyvän
-
- Lukekaa yhdessä luku ”Mobiilipelien tekeminen”, jossa esitellään pelin tekemisen vaiheet.
- Oppilaat alkavat suunnitella omaa peliään listaamalla heitä kiinnostavia aiheita, joista voisi tehdä pelin.
- Kirjassa kerrotaan, että pelistä pitäisi tehdä mahdollisimman koukuttava. Pohdi oppilaiden kanssa, mitä koukuttavuus tarkoittaa?
- Mitkä asiat tekevät pelistä koukuttavan?
- Onko hyvä vai huono asia, että peli on koukuttava?
2. oppitunti: Pelisuunnittelija
-
- Käykää yhdessä läpi luku ”Pelisuunnittelija”. Oppilaat voivat suunnitella yksin tai yhdessä millaisen pelin he haluaisivat tehdä. Mietitään ainakin pelin kulku ja mahdollisia sääntöjä sekä hahmo, joka pelissä seikkailee.
- Tehtävän voi toteuttaa piirtämällä, rakentamalla esimerkiksi kierrätysmateriaaleista tai kirjoittamalla. Tehtävää jatketaan seuraavalla tunnilla.
3. oppitunti: Graafikko
-
- Käykää yhdessä läpi luku ”Graafikko”. Oppilaat voivat alkaa sen lopussa olevan tehtävän pohjilta suunnitella oman pelinsä visuaalista ilmettä. Jatketaan edellisellä tunnilla aloitettua pelin suunnittelua piirtämällä, rakentamalla tai kirjoittamalla.
Vinkki! Pelin graafista ohjelmointia voi kokeilla Scratchissä, jos se on ennestään tuttu.
Sanataideharjoituksia selkokirjoista
Kirja: Aarre : novelleja
Aarre-kokoelman kaikissa selkonovelleissa on päähenkilönä teini-ikäinen nuori. Novellit edustavat eri genrejä.
Tehtävä 1
-
- Kuunnellaan yhdessä novelli kirjasta Aarre : novelleja. Vaihtoehtoisesti jokainen voi kuunnella itsekseen novellin oman valintansa mukaan.
- Tehdään tehtävä novellissa esiintyneestä henkilöstä.
- Kirjoitetaan viisi minuuttia aiheesta Jos minä olisin sinä… . Tässä harjoituksessa on tärkeää, että kirjoittaa juuri sitä mitä mieleen tulee, eikä pyyhi mitään kirjoitettua pois. Lopputulosta ei pidä arvioida millään tavalla.
- Sen jälkeen poimitaan kirjoituksesta 5 sanaa tai 5 ilmausta.
- Tehdään sanoista tai ilmauksista runo tai rap-teksti.
- Esitetään tuotoksia ryhmälle.
Tehtävä 2
-
- Tehdään digitarina omaan elämään tai Aarre : novelleja -kirjan jossakin novellissa esiintyvään henkilöön liittyen.
- Digitarina on ääntä ja kuvaa hyödyntävä muutaman minuutin tarina. Siinä voi käyttää esimerkiksi kuvia tai videoita, musiikkia, omaa puhetta sekä kirjoitettua tekstiä.
- Suunnitellaan tarinan rakenne ja sisältö.
- Mietitään, mitä halutaan tarinalla viestiä. Mikä on tarinan otsikko ja pääviesti?