Siirry sisältöön Siirry kirjautumiseen Siirry sivukarttaan

Oppituntikokonaisuuksia kirjallisuuskasvatukseen

Saavutettavuuskirjasto Celian kirjat on tarkoitettu kaikille, joille lukeminen on haastavaa. Celiasta löytyy muun muassa oppilaille hyvin soveltuvia DaisyTrio-yhdistelmäkirjoja ja koskettelukirjoja.

Olemme laatineet valikoitujen kirjojen ympärille jännittäviä, hauskoja ja rentouttavia oppimiskokonaisuuksia. Nämä oppitunnit ja harjoitukset tutustuttavat uusiin lukemisen tapoihin – esimerkiksi oman puhelimen näytöltä lukemiseen – ja innostavat samalla kirjojen pariin! 

Sisällys

Opetustuokiot toiminta-alueittaiseen opetukseen

Kirja: Talven taika / Minna Katela ja Irmeli Hollstein

Talven taika -koskettelukirjassa rakennetaan lumiukko. Mutta mitä tapahtuu, kun kevään ensimmäiset auringonsäteet saapuvat? 

Opettaja tai ohjaaja lukee Talven taika -koskettelukirjan ryhmälle ja antaa jokaisen vuorollaan tunnustella kirjan sivuja. Alta löydät esimerkkejä opetustuokioista, joita Talven taika –kirjan innoittamana voi järjestää. Jokaisen tuokion aluksi käydään kirja uudelleen läpi, jotta sen sisältö jäisi paremmin mieleen.  

1. opetustuokio

Vuodenajat, talven ominaispiirteet ja lumen ominaisuudet.

  • Käytetään apuna kuvatukea, vuodenaikoihin sopivia vaatteita, ja esimerkiksi lämmitettyjä ja pakastettuja kaurapusseja. Voidaan tehdä lumen sulamiskoe, jos lunta on.

2. opetustuokio

Lumiukko-askartelu kartongista tai silkkipaperista.

  • Leikataan saksilla valkoisesta kartongista tai rypistetään valkoisesta silkkipaperista lumiukon Liimataan osat kartonkiin. Askarrellaan tai piirretään porkkananenä, suu, silmät ja napit. 

3. opetustuokio

Järjestetään lumiukkojen salaiset juhlat

  • Käytetään askarreltuja lumiukkoja paperinukkeina, ja leikitään itse lumiukkoja. Lumiukkohahmot voivat tanssia esimerkiksi Lumiukko-marssin tahtiin, tehdä kehorytmejä ja kertoa kuvien avulla, mitä haluaisivat syödä ja puuhata juhlissa. 

Värikkään koskettelukirjan aukeama, joss on kankaasta tehtyjä lumiukkoja talvimaisemassa

1.–2.-luokkalaisille 

Kirja: Outo Vieras Muumitalossa / Tove Jansson  

Tutustutaan Muumeihin uudesta näkökulmasta! Outo vieras Muumitalossa -kirjan kuvitukset on toteutettu nukkehahmojen avulla. Jännittävässä tarinassa Muumitalo saa oudon vieraan. Kolmen tunnin oppimiskokonaisuuden tarkoituksena on tutustuttaa oppilaat Muumeihin kirjallisuutena.  

 1. oppitunti: Outo vieras -kirjaan tutustuminen  

    • Kysymys oppilaille: ketkä asuvat Muumitalossa? Ketkä käyvät siellä usein? Mitä huoneita muumitalossa on, mitä siellä puuhataan? Tarvittaessa voidaan käyttää apuna muumien kuvia. 
    • Kuunnellaan Outo vieras Muumitalossa -kirjaa (Pysäytetään kohtaan: “Mutta tämä vieras ei ollut tavallista väkeä”) 
    • Minkälainen tunne tarinan alusta tuli? Vaikuttaako tarina jännittävältä? Hauskalta? 
    • Kuunnellaan kirja puoliväliin.
    • Arvaillaan, kuka Muumilaakson hahmoista voisi tulla Muumitaloon yöllä salaa ja miksi? Kirjoitetaan arvaukset muistiin. 

 2. oppitunti: Outo vieras -kirjan hahmot 

    • Kuunnellaan kirja loppuun. Pysäytetään aina, kun kirjassa esitellään uusi hahmo ja kirjoitetaan hahmon nimi taululle. 
    • Käydään kirjan päätyttyä läpi kirjassa esiintyneitä hahmoja. Kuka tai ketkä olivat kirjan päähenkilöt, kuka tai ketkä esiintyivät tarinassa eniten? Mitä muita hahmoja kirjassa oli? Oliko joukossa tuntemattomia hahmoja? Mitkä hahmot jäivät erityisesti mieleen? 
    • Kirjoitustehtävä tai sadutustehtävä: miksi Haisuli haisee?  

 3. oppitunti: Tarinan muistelu

    • Muistellaan, mitä Outo vieras Muumitalossa -kirjassa tapahtui.
    • Jokainen oppilas valitsee yhden kirjan hahmoista kuvitettavaksi.
    • Piirretään hahmot. 
    • Kirjoitetaan joko itse tai tuettuna hahmon nimi. Voidaan myös kirjoittaa, mistä hahmo on tullut Muumitaloon, mistä hän pitää, ja mitä hän puuhailee Muumitalossa. 

Kouluikäinen lapsi istuu pöydän ääressä ja kuuntelee äänikirjaa kuulokkeilla tablet-laitteelta.

3.–6.-luokkalaisille 

Kirja: Yökoulu-sarja / Paula Noronen

Yökoulu on Paula Norosen humoristinen kirjasarja, jonka naurattaa niin pieniä kuin isojakin lukijoita! Celian kokoelmasta löytyy sarjan teoksia DaisyTrio-yhdistelmäkirjoina, joita voi lukea sekä silmillä että korvilla. Oppituntien tarkoituksena on tutustua sekä Yökoulun tarinoihin että DaisyTrio-kirjojen käyttöön.  Lisäksi tuntikokonaisuuteen kuuluu sanataidetyöskentelyä. 

1. oppitunti 

    • Opettaja kertoo Yökoulu-kirjasarjasta ja esittelee Yökoulu ja vaarallinen operaatio –teoksen Celianetistä.  
    • Valkotaululta luetaan otteita kirjasta ja havainnoidaan, kuinka teksti korostuu luennan tahtiin. Harjoitellaan seuraamaan korostusta. 
    • Tutustutaan kirjan hahmoluetteloon kirjan alussa. 
    • Ideoidaan omat yökoululaiset. Jokainen saa vapaasti suunnitella ja piirtää hahmonsa. Lisäksi kirjoitetaan yökoululaisen nimi ja erityinen ominaisuus tai taito.  
    • Esitellään hahmot luokassa ja ripustetaan seinälle. 
    • Voidaan antaa lukuläksyksi Yökoulu-kirjan lukeminen Celianetistä.  

 2. oppitunti 

    • Palautetaan yökoulun maailma mieleen, kuunnellaan ote kirjasta. Jos on saatu tehtäväksi lukea Yökoulu-kirjaa, annetaan oppilaille tilaisuus kertoa ajatuksistaan kirjasta ja DaisyTrion lukemisesta. 
    • Työstetään joko yhteinen Yökoulu-tarina saduttamalla tai omat, itse kirjoitetut tarinat.  
    • Sadutettu tarina: Opettaja strukturoi tarinan kulkua ryhmälle sopivalla tavalla. Opettaja aloittaa kertomaan tarinaa, jossa Yökouluun tulee uusi oppilas. Opettaja jakaa jokaiselle oppilaalle vuoron kertoa, minkälainen uusi oppilas on, mistä hän pitää ja missä hän on taitava. Sitten sadutetaan oppilailta, minkälaisia oppitunteja koulussa on, minkälainen opettaja ja mitä on ruuaksi.  
    • Itse kirjoitettu tarina: opettaja strukturoi kirjoittamista apukysymyksillä oppilaiden tarpeet huomioiden. 

 

Kirja: Paras kirja ikinä / Miklu 

Paras kirja ikinä kertoo siitä, miten kuka vain voi tehdä kirjaansa oman kuvituksen, miten outoja jotkin keksinnöt ovat olleet aikanaan ja mitä sosiaalisessa mediassa halutaan näyttää. Lopuksi pohditaan elämänneuvoja ja omia unelmia. 

1. oppitunti

    • Luetaan kirjan luku 1, kun Miklu kertoo valetyttöystävästään. Kuuntelua voi jatkaa joko luvun loppuun tai muuhun sopivaan kohtaan. 
    • Miklun kuvituksen innoittamana oppilaat piirtävät sarjakuvan, joka perustuu heidän oman elämänsä tai keksittyyn tilanteeseen, jossa vale on mennyt liian pitkälle.  

 2. oppitunti

    • Luetaan kirjan luku 2, kun Miklu ihmettelee erilaisia asioita. 
    • Oppilaiden kanssa voi miettiä, että mitä oudolta vaikuttavia asioita on pitänyt tehdä tai tapahtua, että jokin heidän elämässään oleva keksintö on keksitty. 
    • Mitä keksintöjä tulevaisuudessa saatetaan keksiä, jotka vaikuttaisivat nyt todella kummallisilta? Jos oppilaat ihmettelevät tehtävää, niin aihetta voi syventää katsomalla Sitran Heikot signaalit minuutissa -videon. 
    • Oppilaat kirjoittavat tarinan, jossa päähenkilö tekee vahingossa jonkin merkittävän keksinnön. 
    • Lopuksi oppilaille voi antaa lukuläksyksi loput kirjasta tai alkaen luvusta 9 kirjan loppuun. Tätä käsitellään viimeisellä tunnilla. 

 3. oppitunti: Kiiltokuvia ja unelmia 

    • Keskustelkaa siitä, millaisen kuvan itse kukin antaa itsestään sosiaalisessa mediassa. Taululle voi kerätä kahden otsikon ”Somessa” ja ”Itsekseni”, ja kerätä yhdessä asioita, joita näyttää somessa, mutta ei näytä muille. Vaihtoehtoisesti jokainen oppilas voi miettiä itse omaa listaansa. 
    • Keskustelkaa, mitä mieltä oppilaat ovat Miklun elämänneuvoista. Millaisia elämänneuvoja oppilaille on annettu? Mitä elämänneuvoja he itse keksivät? Mitä he aikovat noudattaa? 
    • Piirtäkää lopuksi ”unelmaminät”, kuten Miklu tekee kirjan lopussa. Millaisia asioita omiin unelmiin liittyy? 

Lapsi istuu seinään nojaten ja kuuntelee kännykällä kuulokkeet päässään Saavutettavuuskirjasto Celian äänikirjaa.

Yläkouluun 

Kirja: Nyt pelittää! : miten pelejä tehdään? / Elina Lappalainen ja Jussi Kaakinen 

Nyt pelittää! -kirjassa tutustutaan pelin tekemiseen ja erilaisiin virtuaalisiin peleihin. Kirjassa on myös tehtäviä oman pelin suunnitteluun. 

1. oppitunti: Tutustukaa kirjaan ja miettikää, mikä tekee pelistä hyvän 

    • Lukekaa yhdessä luku ”Mobiilipelien tekeminen”, jossa esitellään pelin tekemisen vaiheet. 
    • Oppilaat alkavat suunnitella omaa peliään listaamalla heitä kiinnostavia aiheita, joista voisi tehdä pelin.  
    • Kirjassa kerrotaan, että pelistä pitäisi tehdä mahdollisimman koukuttava. Pohdi oppilaiden kanssa, mitä koukuttavuus tarkoittaa? 
    • Mitkä asiat tekevät pelistä koukuttavan? 
    • Onko hyvä vai huono asia, että peli on koukuttava? 

2. oppitunti: Pelisuunnittelija 

    • Käykää yhdessä läpi luku ”Pelisuunnittelija”. Oppilaat voivat suunnitella yksin tai yhdessä millaisen pelin he haluaisivat tehdä. Mietitään ainakin pelin kulku ja mahdollisia sääntöjä sekä hahmo, joka pelissä seikkailee. 
    • Tehtävän voi toteuttaa piirtämällä, rakentamalla esimerkiksi kierrätysmateriaaleista tai kirjoittamalla. Tehtävää jatketaan seuraavalla tunnilla.  

3. oppitunti: Graafikko

    • Käykää yhdessä läpi luku ”Graafikko”. Oppilaat voivat alkaa sen lopussa olevan tehtävän pohjilta suunnitella oman pelinsä visuaalista ilmettä. Jatketaan edellisellä tunnilla aloitettua pelin suunnittelua piirtämällä, rakentamalla tai kirjoittamalla.  

Vinkki! Pelin graafista ohjelmointia voi kokeilla Scratchissä, jos se on ennestään tuttu. 

Tietokirjoja nuorille -oppitunti 

Oppilaat äänestävät alla olevasta listasta kiinnostavimman kirjan. Kuunnellaan äänestyksen voittaneen kirjan ensimmäinen luku:

Tehtävä 1

    • Keskustellaan ryhmissä, tuliko oppilaille uutta tietoa. Mitä ajatuksia kirja herätti? 

Tehtävä 2

    • Jokainen oppilas suunnittelee oman ehdotuksen tietokirjaksi. Mistä aiheesta tarvittaisiin kirja? Mikä sen nimi olisi? Mitä asioita kirjaan tulisi? 

Tehtävä 3

    • Oppilas kuvittaa tietokirjansa kannen.

Tyttö istuu kirjastossa kannettava tietokone sylissään ja kuulokkeet korvillaan.