Gå till innehåll Hoppa till inloggning Hoppa till sidkarta

Lättlästa böcker för barn och ungdomar

Lättlästa böcker för barn och ungdomar

Olika sätt att söka lättlästa böcker

Tillgänglighetsbiblioteket Celia erbjuder lättlästa böcker i olika bokformat.

Startsidan på Celianet har en egen kategori för lättlästa böcker, där kan du smidigt utforska vilka lättlästa böcker som finns tillgängliga hos Celia.

för att hitta lättlästa böcker hos Celia

Det mest använda ämnesordet är “lättlästa böcker”.

Ämnesordet “böcker på lätt språk” används i de allra nyaste titlarna.

Äldre lättlästa böcker kan också hittas med ämnesordet “LL-böcker”.

Lättlästa böcker kan sökas på Celianet med dessa sökord:

  • lättläst*

→ Hittar de flesta lättlästa böcker som finns i Celianet:

  • lättläst*

→ Hittar de flesta lättlästa böcker som finns i Celianet.

  • lättläst* daisytrio

→ Hittar lättlästa böcker som kan lånas som DaisyTrio-kombinationsbok (ljud, text och bild).

  • lättläst* tätt med glest

→ Hittar lättlästa böcker som finns som punktskriftsbok med layouten “tätt med glest”.

  • lättläst* thri

→ Hittar spänningsromaner i lättläst format.

Lättlästa böcker för barn

I Celianet finns lättlästa böcker som är riktade till barn.

Du kan söka efter dem med sökordet lättläst* barn.

Exempelvis:

Marks nya granne: https://www.celianet.fi/sv/work/394929

Lätta friluftsboken: https://www.celianet.fi/sv/work/390744

Lättlästa böcker för ungdomar och unga vuxna

Lättlästa böcker som är riktade till ungdomar och unga vuxna kan sökas med sökorden:

lättläst* ungd (ungdomar)

lättläst* uvux (unga vuxna)

Här är några exempel på böcker som passar ungdomar och unga vuxna som föredrar lättläst litteratur:

Färglös

Nästan som Zlatan [Lättläst] ; inläsare Peter Mattsson.

Dusse bijadit

Vi och dom

Information om vår användning av kakor
Saavutettavuuskirjasto Celian C-tunnus lehtivihreänä.

Cookies (kakor) är små filer som webbplatsen sänder till användarens dator då användaren besöker webbplatsen. De webbsidor som Celia administrerar använder cookies. Läs mer om dataskydddet och vår användning av kakor.

Nödvändiga cookies

Vi använder cookies för att genomföra tjänsternas grundläggande funktionaliteter. Sådana funktionaliteter är t.ex. inloggning och att spara användarspecifika inställningar. Användare kan inte identifieras endast med hjälp av cookies.

Tredjepartskakor

Med Matomo Analytics mäter vi antalet besökare på olika delar av webbplatsen. Cookies används för att skapa en rapport om användningen av webbplatsen och antalet besökare. Man kan inte identifiera en enskild användare i rapporten.   

Vår chattjänst använder cookies som behövs för att identifiera en session. Cookies och enhetsinformation gör det möjligt att individualisera användaren för tjänsten.

Videorna på webbplatsen är inbäddade från YouTube. Genom att öppna videon accepterar du YouTubes användarvillkor (youtube.com).