Siirry sisältöön Siirry kirjautumiseen Siirry sivukarttaan

Harjoituksia kouluun ja kirjastoon

Nämä harjoitukset soveltuvat käytettäväksi esimerkiksi oppitunnilla koulussa sekä kirjastossa.

Harjoitukset on suunniteltu lukemisessa tukea tarvitseville lapsille ja nuorille ja niitä voi soveltaa omalle ryhmälle sopivaksi. Harjoitukset soveltuvat monelle eri ikäryhmälle.

Harjoituksissa tutustutaan monenlaisiin lukemisen tapoihin ja huomataan, että jokaisella on oikeus lukea itselle sopivalla tavalla.

Harjoituksia voi käyttää esimerkiksi Celian saavutettaviin kirjoihin tutustumiseen ja lukuinnon herättelemiseen.

Sisällys

Harjoitus: Lukijan oikeudet

Tavoitteet: 

    • Tutustua erilaisiin tapoihin lukea.
    • Huomata, että jokaisella on oikeus lukea itselle sopivalla tavalla.
    • Löytää itselle sopivia tapoja lukea.
  1. Tutustukaa lyhyesti siihen, mitä oikeus tarkoittaa.

    Voitte tutustua halutessanne erilaisiin oikeuksiin, joita meillä on, esimerkiksi jokaisenoikeudet tai lapsen oikeudet.

    Löydät jokaisenoikeuksista Papunetistä myös tukikuvat.

    Oikeudet ovat yhdessä sovittuja asioita, joita on lupa tehdä ilman, että joku yrittää estää. Kaikilla on esimerkiksi oikeus elää ilman syrjintää ja kiusaamista. Lapsilla on oikeus käydä koulua ja oppia.

    Aikuisilla on velvollisuus huolehtia siitä, että lasten oikeudet toteutuvat.

    Usein oikeuksiin myös liittyy jokin velvollisuus. Esimerkiksi oikeuteen kulkea luonnossa liittyy velvollisuus huolehtia, että ei jätä luontoon roskia.

  2. Todetkaa yhdessä, että jokaisella ihmisellä on oikeus lukea.

    Jokaisella ihmisellä on oikeus hankkia tietoa lukemalla, nauttia tarinoista, ja lukea hänelle sopivalla tavalla.

  3. Kootkaa keskustellen, kirjoittaen tai tukikuvien avulla yhteen erilaisia tapoja lukea.

    Keskustelkaa kysymysten avulla:Mitä ja miten teidän ryhmässänne luetaan?

    Oletteko lukeneet kuuntelemalla äänikirjaa?

    Entä oletteko lukeneet yhtä aikaa silmillä ja korvilla?

    Missä ja millaisissa paikoissa ryhmässänne luetaan?

    Mistä aiheista ryhmässänne tykätään lukea?

    Luetaanko ryhmässänne esimerkiksi kirjoja, joissa on jännitystä, huumoria, sarjakuvia tai seikkailukertomuksia?

  4. Laatikaa yhteiset Lukijan oikeudet teidän ryhmällenne. Kirjatkaa Lukijan oikeuksiin, miten, mitä ja milloin teidän ryhmässänne on oikeus lukea.

    Voitte kirjata tai keskustella myös oikeuksiin liittyvistä velvollisuuksista. Esimerkiksi lukurauhan antaminen, kannustaminen ja se, että ei arvostella muiden lukuvalintoja voivat olla lukijan oikeuksiin liittyviä velvollisuuksia.

  5. Kootkaa ryhmänne tekemät Lukijan oikeudet yhteen esimerkiksi niin, että opettaja kirjaa yhdessä sovitut oikeudet yhteen.Esimerkkejä Lukijan oikeuksista:Oikeus harjoitella lukemista.

    Oikeus lukea kuuntelemalla.

    Oikeus lukea silmillä ja korvilla yhtä aikaa.

    Oikeus valita, mitä lukee.

    Oikeus lukea jotakin uutta/ vaikeaa/ haastavaa/ lyhyttä.

    Oikeus pitää taukoa lukemisesta.

    Oikeus tutustua erilaisiin kirjoihin.

    Oikeus lukea uudestaan.

    Oikeus lukea ääneen lemmikille / kaverille / pehmolelulle.

    Oikeus lukea rauhassa.

    Oikeus suositella lukemista muille.

  6. Pitäkää Lukijan oikeudet esillä ja kokeilkaa erilaisia lukemisen tapoja, esimerkiksi äänikirjoja, yhdistelmäkirjoja, joita voi lukea silmillä ja korvilla, sarjakuvia, tietokirjoja, ääneen lukemista tai äänikirjan ja painetun kirjan lukemista yhtä aikaa.Kokeilkaa toteuttaa kaikki Lukijan oikeudet esimerkiksi lukukauden tai seuraavan kuukauden aikana. Seuratkaa oikeuksien toteutumista yhdessä. Lukijan oikeuksista voi tehdä vaikkapa bingon. Suositelkaa lukemista muille Lukeminen on jokaisen oikeus -värityskuvan avulla.

Harjoitus: Lukemisen monet muodot

Tavoitteet:

    • Huomata, että lukea voi monella tapaa. Harjoitella monilukutaitoa omassa lähiympäristössä.
    • Huomata, mihin lukutaitoa ja lukemista tarvitaan.
    • Huomata, että lukemista on monissa erilaisissa paikoissa ja tilanteissa.
    • Vahvistaa käsitystä itsestä lukijana.
  1. Tämän harjoituksen voi toteuttaa valokuvaamalla tai vain havainnoimalla ympäristöä.

    Sopikaa ryhmässä harjoitukseen käytettävä aika, esimerkiksi yksi oppitunti tai koko päivä. Harjoituksen voi toteuttaa esimerkiksi koulussa tai koulun lähialueella.

  2. Havainnoikaa ja valokuvatkaa paikkoja ja tilanteita sekä esineitä, joissa on jotakin luettavaa.

    Havainnoikaa erilaisia tekstejä, kirjoituksia ja kieliä.

  3. Kokeilkaa havainnointijakson aikana yhdistelmäkirjan käyttöä.

    Yhdistelmäkirjaa voi lukea yksin omalla laitteella tai yhteisöllisesti silloin, kun kaikilla oppilailla ryhmässä on oikeus käyttää Celian kirjoja. Valitkaa kokeiltava yhdistelmäkirja esimerkiksi näistä kirjavinkeistä:

    Vinkit alakouluun:

    Suomen lasten majakkakirja

    Lasten matkaopas Suomeen

    Nähdään majalla, pörriäisagentit

    Ainon ja Matiaksen iltakirja [selkokirja]

    Supermarsu lentää Intiaan [selkokirja]

    Vinkit yläkouluun:

    Elonkirjo

    Kuinka saavutetaan zanshin : selkomukautus

    Vinkit yläkouluun ja toiselle asteelle:

    Yhteen hiileen: mistä ilmastonmuutoksessa on kysymys ja mitä me voimme sille tehdä?

    Sade on kaikille sama [selkokirja]

    Löydätte lisää yhdistelmäkirjoja Celianetistä. Lue lisää vinkkejä yhdistelmäkirjan löytämiseen tehtävän lopusta.

  4. Tarkastelkaa ottamianne valokuvia yhdessä.

    Voitte koota kuvat yhteen esimerkiksi diaesitykseen tai tulostakaa ne ja laittakaa esille luokkaan. Tarkastelkaa ottamianne valokuvia tai tekemiänne havaintoja kysymysten avulla:

    Millaisissa paikoissa, tilanteissa tai esineissä huomasitte luettavaa?

    Mitkä paikat, tilanteet tai esineet olivat yllättävimpiä?

    Huomasitteko paikkoja, tilanteita tai esineitä, joissa ette ole aiemmin huomanneet luettavaa? Mitä ne olivat?

    Huomasitteko luettavaa, jossa oli mukana ääni tai kuva? Millaista on lukea silloin, kun mukana on myös ääni tai kuva?

    Havaitsitteko luettavaa eri kielillä? Mitä kieliä löysitte?

    Huomasitteko erikoisia, eri kokoisia ja eri näköisiä tekstejä tai kirjaimia, esimerkiksi graffiteja, nuotteja, liikennemerkkejä, joissa on tekstiä, autojen rekisterinumeroita, aikatauluja, videon tekstityksiä, katumainoksia tai mainosjulisteita, kylttejä tai karttoja?

    Mitkä olivat suurimmat tekstit, joita ryhmänne löysi? Entä pienimmät? Hauskimmat? Oudoimmat?

    Mikä erilaisten kirjoitusten lukemisessa oli hauskinta?

  5. Todetkaa yhdessä, että luettavaa on joka puolella ympärillämme ja että lukutaitoa on monenlaista.

  6. Tehkää valokuvistanne näyttely tai diaesitys muille koulun oppilaille.

    Keksikää näyttelylle nimi ja kutsukaa muut katsomaan näyttelyä tai esitelkää se esimerkiksi aamunavauksessa.

Näin löydät yhdistelmäkirjoja (DaisyTrio) Celianetistä. Klikkaa kuva suuremmaksi, avautuu uuteen ikkunaan:

Yllä oleva tekstiohje Näin löydät DaisyTrio-kirjoja Celianetistä infograafina.

 

Vaalealla taustalla on tummansinisiä ja vaaleansinisiä vinoneliömäisiä muotoja. Keskellä on valkoisella pohjalla teksti: Lukeminen on jokaisen oikeus. Celianet.fi. Sana Lukeminen on pinkillä, muu teksti tummansinisellä.