Siirry sisältöön Siirry kirjautumiseen Siirry sivukarttaan

Lukeminen on jokaisen oikeus -värityskuva ja ohjeet

Voit käyttää Celian Lukeminen on jokaisen oikeus -värityskuvaa osana kirjallisuuskasvatusta koulussa ja kirjastossa.

Innosta lukemisessa tukea tarvitsevaa lasta tai nuorta värityskuvan avulla Celian saavutettavien kirjojen pariin! Värityskuvaa voi hyödyntää monien Celian sanataideharjoitusten sekä Lukeminen on jokaisen oikeus -kampanjan oppituntisisältöjen kanssa.

Sisällys

Vinkit värityskuvan käyttöön koulussa ja kirjastossa

Tulosta värityskuvia etukäteen. Voit tulostaa värityskuvia A4-kokoisena tai A3-kokoisena.

A3-kokoiseen kuvaan mahtuu piirtämään ja kirjoittamaan enemmän ja sen voi värittää ja täyttää myös pari- tai ryhmätyönä alla olevien ohjeiden avulla.

Värityskuvaa voi hyödyntää monella eri tavalla:

Piirroskuva henkilöstä, joka kuuntelee kuulokkeilla ja pitää sylissään tablettia. Kuvan alareunassa on Saavutettavuuskirjasto Celian logo ja teksti Lukeminen on jokaisen oikeus – Celia.fi.

  • Kuunnelkaa yhdessä yhdistelmäkirjaa.
    Anna jokaiselle oppilaalle oma värityskuva työstettäväksi kuuntelemisen aikana. Tyhjään tabletin näyttöön voi piirtää kuvan tai kuvasarjan kuunneltavasta kirjasta.
  • Käyttäkää värityskuvaa, kun olette lukeneet tai kuunnelleet jonkin kirjan kokonaan.
    Anna oppilaille ohjeeksi piirtää tabletin näytölle kuva kirjan tapahtumasta, joka heille jäi parhaiten mieleen. Mikä tapahtuma tai käänne oli yllättävin, jännittävin tai hauskin?
  • Pyydä oppilaita piirtämään tyhjälle näytölle kuva heidän unelmiensa kirjan tai lempikirjansa kannesta tai tarinasta.
    Pyydä oppilaita kirjoittamaan kuvaan myös kirjan sekä kirjailijan nimi, mikäli kyseessä on todellinen, olemassa oleva kirja. Kootkaa kuvat näyttelyksi ja inspiroitukaa muiden lempikirjoista. Lukekaa ja kuunnelkaa yhdessä ryhmän lempikirjoja.
  • Käyttäkää värityskuvaa lukuvinkkien jakamiseen.
    Pyydä oppilaita piirtämään tabletin näytölle kuva sellaisen kirjan kannesta tai tarinasta, jota he haluavat suositella muille. Pyydä oppilaita kirjoittamaan kuvaan myös kirjan sekä kirjailijan nimi. Ripustakaa värityskuvat näkyville, jotta muut löytävät kuvista kirjavinkkejä. Tarkistakaa, löytyvätkö vinkatut kirjat Celian valikoimasta.
  • Pyydä oppilaita miettimään, millaisista kirjoista ja tarinoista he pitävät.
    Pyydä oppilaita tämän jälkeen piirtämään tai kirjoittamaan tyhjälle näytölle, mistä aiheesta kertovan kirjan he haluaisivat lukea seuraavaksi. Onko kirjassa huumoria, jännitystä, seikkailua, ystävyyttä, eläimiä, autoja tai kenties tietoa jostakin oppilasta kiinnostavasta aiheesta? Käytä oppilaiden piirroksia apuna kirjavinkkien antamiseen. Suosittele oppilaille kirjoja, jotka sisältävät heidän piirtämänsä aiheen. Tarkista Celianetistä tai Pratsam Reader -sovelluksesta, löytyvätkö suositeltavat kirjat Celian valikoimasta.

Vaihtoehtoiset ohjeet ilman värityskuvaa

Jos värityskuvan käyttö ei ole mahdollista esimerkiksi näkövamman vuoksi, voit innostaa lasta tai nuorta Celian kirjojen pariin näillä vinkeillä:

  • Kuunnelkaa yhdessä valitsemaanne Celian kirjaa.
    Kehota oppilasta kuvittelemaan itsensä johonkin kirjan tapahtumaan tai tapahtumapaikkaan. Kysy oppilaalta: Mitä tekisit kirjan tapahtumassa tai tapahtumapaikassa? Miltä siellä tuoksuu? Miten haluaisit muuttaa kirjan tapahtumaa? Kenen kirjan henkilön kanssa haluaisit puhua? Mitä puhuisitte? Kenet kirjan henkilön haluaisit tavata? Mitä tekisitte yhdessä? Haluaisitko muuttaa kirjan lopun? Millaiseksi sen muuttaisit?
  • Kuunnelkaa yhdessä kirjaa Celian valikoimasta.
    Jos oppilaalla on pistenäyttö käytössä, oppilas voi samalla kuljettaa sormiaan pisteillä. Voit tehdä etukäteen pistekoneella erilaisia viivoja, joita oppilas voi seurata samalla, kun kuuntelee kirjaa, lukusuuntaharjoitusten tapaan.
  • Kun olette kuunnelleet jonkin kirjan kokonaan, keskustelkaa kirjasta ja lukukokemuksesta:
    Mikä tapahtuma tai käänne oli yllättävin, jännittävin tai hauskin? Oliko kirjan loppu sellainen kuin kirjan alun perusteella odotitte? Millainen on unelmiesi kirja tai tarina? Mikä on lempikirjasi? Kootkaa lempikirjat listaksi ja suositelkaa niitä myös muille.
  • Pyydä oppilaita miettimään, millaisista kirjoista ja tarinoista he pitävät.
    Pyydä oppilaita tämän jälkeen kertomaan, mistä aiheesta kertovan kirjan he haluaisivat lukea seuraavaksi. Onko kirjassa huumoria, jännitystä, seikkailua, ystävyyttä, eläimiä, autoja tai kenties tietoa jostakin oppilasta kiinnostavasta aiheesta? Käytä oppilaiden kertomuksia apuna kirjavinkkien antamiseen. Suosittele oppilaille kirjoja, jotka sisältävät heidän kertomansa aiheen. Tarkista Celianetistä tai Pratsam Reader -sovelluksesta, löytyvätkö suositeltavat kirjat Celian valikoimasta.

Vaalealla taustalla on tummansinisiä ja vaaleansinisiä vinoneliömäisiä muotoja. Keskellä on valkoisella pohjalla teksti: Lukeminen on jokaisen oikeus. Celianet.fi. Sana Lukeminen on pinkillä, muu teksti tummansinisellä.