Gå till innehåll Hoppa till inloggning Hoppa till sidkarta

Övningar för skola och bibliotek

Dessa övningar är lämpliga att använda till exempel under på en lektion i skolan samt på biblioteket.

Övningarna passar för många olika åldersgrupper. Övningarna är utformade för barn och unga som behöver stöd med sin läsning och övningarna kan anpassas till den egna gruppen. Övningarna introducerar många olika sätt att läsa och uppmärksammar att alla har rätt att läsa på ett sätt som passar en själv. Övningarna kan till exempel användas för att bekanta sig med Celias tillgängliga böcker och för att väcka läsintresset.

Innehåll

Övning: Läsarens rättigheter

Mål:

    • Bekantskap med olika sätt att läsa.
    • Uppmärksamma att alla har rätt att läsa på ett sätt som passar en själv.
    • Hitta sätt att läsa som passar en själv.
  1. Bekanta dig med rättigheter.

    Om ni vill kan ni lära er om olika rättigheter vi har, till exempel allemansrätten eller barnets rättigheter.

    Du hittar även stödbilder om allemansrätten på Papunet.

    Rättigheter är överenskommelser som ger människor frihet att agera utan att någon försöker hindra dem. Alla har till exempel rätt att leva utan att utsättas för diskriminering eller mobbning. Barn har rätt att gå i skolan och få möjlighet att lära sig och utvecklas.

    Vuxna har skyldighet att se till att barnens rättigheter uppfylls.

    Ofta finns det också en skyldighet i samband med rättigheterna. Till exempel rätten att vistas i naturen förknippas med skyldigheten att se till att inget skräp lämnas kvar i naturen.

  2. Konstatera tillsammans att alla har rätt att läsa.

    Alla människor har rätt att skaffa sig kunskap genom att läsa, njuta av berättelser och läsa på ett sätt som passar dem.

  3. Sammanställ olika sätt att läsa genom att diskutera, skriva eller ta hjälp av stödbilder.

    Diskutera frågorna:
    • Vad och hur läser er grupp?

    • Har ni läst genom att lyssna på en talbok?

    • Har ni läst med ögon och öron samtidigt?

    • Var och på vilka platser läser ni i er grupp?

    • Vilka teman tycker man om att läsa om i er grupp?

    • Läser er grupp till exempel, böcker med spänning, humor, tecknade serier eller äventyrshistorier?

  4. Skapa Läsarens rättigheter gemensamt för er grupp.

    Anteckna i Läsarens rättigheter hur, vad och när man har rätt att läsa i er grupp.

    Ni kan också anteckna eller diskutera skyldigheter som hör ihop med rättigheter. Skyldigheter som relaterar till läsarens rättigheter kan till exempel vara att skapa läsro, uppmuntra andra och att respektera deras val av läsning utan att kritisera.

Samla Läsarens rättigheter som er grupp har upprättat, till exempel så att läraren antecknar rättigheterna som ni kommit överens om tillsammans.

 

Exempel på Läsarens rättigheter:• Rätt att öva läsning.

  • Rätt att öva läsning i egen takt.
  • Rätt att läsa genom att lyssna.
  • Rätt att läsa med både ögon och öron samtidigt.
  • Rätt att välja vad man vill läsa.
  • Rätt att läsa något nytt, svårt, utmanande eller kort.
  • Rätt att ta paus från läsningen.
  • Rätt att bekanta sig med olika slags böcker.
  • Rätt att läsa om samma text flera gånger.
  • Rätt att läsa högt för ett husdjur, en vän eller ett mjukisdjur.
  • Rätt att läsa i lugn och ro.
  • Rätt att rekommendera läsning till andra.
  1. Ha Läsarens rättigheter synliga och prova olika sätt att läsa, till exempel talböcker, kombinationsböcker som man kan läsa med ögon och öron, tecknade serier, faktaböcker, högläsning eller läsning av en talbok och en tryckt bok samtidigt.

    Försök att uppfylla alla Läsarens rättigheter till exempel under en termin eller följande månad. Följ upp tillsammans hur rättigheterna uppfylls. Man kan till exempel göra en bingo av Läsarens rättigheter. Rekommendera läsning för andra med hjälp av färgläggningsbilden Läsning är allas rättighet.

Övning: Många former av läsning

Mål:

    • Observera att man kan läsa på många sätt. Öva multilitteracitet i den egna omgivningen.
    • Upptäcka varför man behöver läskunnighet och läsning.
    • Upptäcka att läsning finns på många olika platser och i olika situationer.
    • Stärka uppfattningen om en själv som läsare.
  1. Denna övning kan utföras genom att fotografera eller bara observera omgivningen.

    Kom överens i gruppen hur mycket tid ni använder för övningen, till exempel en lektion eller en hel dag. Övningen kan genomföras till exempel i skolan eller i skolans närliggande område.

  2. Observera och fotografera platser, situationer och föremål där det finns något att läsa.

    Observera olika texter, skrifter och språk.

  3. Prova att använda en kombinationsbok under observationsperioden.

    Kombinationsböcker kan läsas enskilt eller gemensamt, när alla elever i gruppen har rätt att använda Celias böcker. Välj en kombinationsboken till exempel från dessa boktips:

    Lågstadiet

    Super-snigeln

    Klara Ek och hunden som inte var en hamster

    Nelly Rapp i drakens håla

    Jordens underjordiska platser

    Naturen

    Lätta friluftsboken: junior

    Mysteriet i döda skogen

    Titanics undergång 1912

    Högstadiet

    Tio över ett

    Det oändliga havet

    Fler kombinationsböcker finns på Celianet. Läs fler tips om att hitta kombinationsböcker i slutet av uppgiften.

  4. Betrakta tillsammans bilderna ni har tagit.

    Ni kan till exempel sammanställa bilderna till ett bildspel eller skriva ut och sätta upp dem i klassrummet. Granska era bilder eller observationer med hjälp av följande frågor:

    • På vilka platser, i vilka situationer eller på vilka föremål upptäckte ni något att läsa? Vilka platser, situationer eller föremål var mest överraskande?

    • Upptäckte ni platser, situationer eller föremål där ni inte har lagt märke till något att läsa förut? Vilka var de?

    • Såg du något att läsa där ljud eller bild var med? Hur känns det att läsa när det också finns ljud eller bild med?

    • Upptäckte ni texter på olika språk? Vilka språk hittade ni?

    •Upptäckte ni ovanliga texter eller bokstäver med olika storlek och utseende – till exempel graffiti, noter, trafikskyltar med text, registreringsnummer på bilar, tidtabeller, undertexter på videor, gatureklam, reklamaffischer, skyltar eller kartor?

    • Vilka var de största texterna som er grupp hittade? Och de minsta? De roligaste? De märkligaste?

    • Vad var roligast med att läsa olika sorters texter?

  5. Tillsammans kan ni konstatera att det finns något att läsa överallt omkring oss – och att läskunnighet kan se ut på många olika sätt.

  6. Skapa en utställning eller ett bildspel av era fotografier för skolans övriga elever.

    Ge utställningen ett namn och bjud in de andra att titta på den eller presentera den till exempel vid morgonsamlingen.

Så här hittar du DaisyTrio böcker i Celianet.
Klicka på bilden för att göra den större (öppnas i en ny flik):

Grafisk framställning av instruktionerna Så här hittar du DaisyTrio-böcker i Celianet.

 

På en ljus bakgrund finns mörkblå och ljusblå rombformade mönster. I mitten, på en vit bakgrund, står texten: Läsning är allas rättighet. Celianet.fi. Ordet Läsning är i rosa, den övriga texten i mörkblått.