Skip to main content Skip to login Skip to sitemap

De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel

De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel

I början av 1900-talet är Stockholm en stad i förändring. Medan rika drömmer om större bostäder med alla de nya faciliteter som pengar kan erbjuda, drömmer de fattiga om mat till familjen, en rimlig lön och färre råttor på gatorna. Vid vattnet mitt emot slottet tronar Grand Hôtel, den omtalade juvelen i turistnäringen. Men hotellet är i ekonomisk knipa och styrelsen behöver en särskild kvinnas begåvning för att lyfta hotellet till nya höjder. Wilhelmina Skogh äger ett pärlband av hotell längs de svenska järnvägarna, och ser Grand Hôtels potential och betydelse för staden. Men hon är en lika fruktad som respekterad chef. Samtidigt anländer den unga Ottilia till storstan från Rättvik för att påbörja sin anställning på det mytomspunna hotellet. Tillsammans med ett gäng andra kvinnor får hon kämpa mot orättvisor och hinder i en mansstyrd bransch. Kvinnor förväntas ju sköta hemmet – men vad är ett hotell om inte ett hem? De fenomenala fruntimren på Grand Hôtel är en svepande historisk feelgoodroman, med underbara karaktärer och ett rejält mått jävlar anamma. Ruth Kvarnström-Jones har fått en unik inblick i Grand Hôtels historia och bjuder oss på en spektakulär resa genom vår kulturhistoria. Detta är den första delen i serien Stockholms pärlor.

Log in

Book info

Author Kvarnström-Jones, Ruth, författare.
Reader Westberg Toya
Contributors

Foerster, Mats, översättare,

Language swe
Publication info Malmö MTM 2023 (Malmö MTM 2025)
Physical description DaisyTrio 2.02 16 h 48 min)
Series Stockholms pärlor, 1
Original publication info Stockholm, Printz Publishing 2023. 495 s. 978-91-7771-585-6.
Keywords chefer engelsk litteratur hist historiska romaner hotell hotellbranschen kvinnor personal romaner skönlitteratur Stockholm Sverige tidsskildring översättningar
Information about cookies used on this website
Saavutettavuuskirjasto Celian C-tunnus lehtivihreänä.

Cookies are small files that a web page sends to the user’s browser. Celia’s websites along with Celianet use cookies. Read more about privacy and cookies in Celia.

Necessary cookies

We use cookies to enable basic functionalities of our websites. These include e.g. logging in and saving personalised settings. Singular users cannot be identified by cookies.

3rd Party Cookies

We use Matomo Analytics to measure activity in different parts of the website. Cookies are employed in composing reports on how and how much our websites are used. Single users cannot be identified from these reports.

Our customer service chat uses cookies to identify sessions. Cookies together with device information are used by the chat software to identify one user from the next in order to enable functionality and service.

The videos on the site are embedded from YouTube. By opening the video, you accept YouTube's Terms of Use (youtube.com).